Vad innehåller sjövattnet som vi kyler våra motorer med längs svenska kusten?

Vad innehåller sjövattnet som vi kyler våra motorer med längs svenska kusten?

Svenska kustens sammanlagda längd som innefattar såväl fastlandet som öar är totalt 4300km och består totalt av ca 270 000st enskilda öar. Längs hela kuststräckan har vi en väldig skillnad på salthalten som påverkar motorer och båtars livslängd beroende på underhållet. Längst norrut i Bottenviken är havsvattnet nästan helt sött, för att i Östersjön bli bräckt och i Skagerrak övergå till nära Oceaniskt havsvatten med väldigt hög salthalt.

Detta fenomen med ökande salthalter kan också uppstå mellan kust och ut mot havet, och då framförallt där vattendrag som stora älvar med höga vattenflöden rinner ut i havsbandet. Vattenmassorn blir ofta också skiktade i djupled med sötare vatten vid ytan och saltare vatten ner mot havsbotten.

Beroende på var längs svenska kusten man befinner sig så uppstår olika aggressiva korrosionsangrepp på metaller och därför är det väldigt viktigt med att kontrollera anoder i motorerna och eventuellt på skrovet beroende på vilket material man har i skrovet med jämna mellanrum enligt tillverkarens instruktioner. I salta vatten används Zink som offeranod och i sötare vatten med fördel Magnesium eller Aluminium i offeranoderna.

Det är viktigt att man har koll på offeranoderna för om man struntar i detta för man ”kör så lite” så man väldiga problem uppstå och detta fortare än man tror, eftersom när offeranoden är Offrad så kommer andra metaller i motorkonstruktionen att börja offras istället. Och det är inte sällan som värmeväxlare och impellerhusen tar stryk av detta med dåliga offeranoder.

När Impellerpumpens delar börjar korroderas sönder så brukar det märkas väl på kammar och slitbrickar i botten och även i insidan på locken. Nu kommer det med tiden att slitas och skadas ändå men takten ökas genom hög salthalt och dåliga offeranoder och/eller jordfel som ger upphov till galvaniska strömmar.

När man vinter konserverar så är det viktigt att spolar ur sjövattensystemen och skall man förvara utomhus så är det naturligtvis också viktigt med glykol i systemet för att man inte skall frysa sönder värmeväxlare och pumphus mm. Men om man bara kör in glykolvatten tills det kommer ut på avgassidan och känner sig nöjd med det så kan man fortfarande ha en hög salthalt kvar i glykolen så spola ur systemet med färskvatten först innan du kör i glykol och detta egentligen oavsett om du kör i höga salthalter eller sötvatten med båten för det kan finnas andra slaggprodukter som lera och sand som man kanske lyckas spola ut.

När konserveringen är slutförd så tar man ut Impellern och kontrollerar skick på locket, kammen och slitbrickan i botten innanför Impellern. Om några delar ser slitna ut så beställer ni lämpligen nya delar via www.impeller.se och även en ny Impeller som ni monterar till sjösättningen. Sedan skall man alltid ha med sig minst en reserv impeller i båten för man kan få sjögräs, plast, skräp i sjövatteintaget och köra sönder en impeller oavsett hur noggrann man varit med all service.

Även om vi säljer Impellrar så är det inte därför vi tjatar om att byta varje år utan det är en ren säkerhet för det kan bli så mycket dyrare om impellern går sönder och motorn havererar eller till och med båten kapsejsar och det till och med riskeras människoliv för några sparade hundralappar.

//Impeller.se Crew