Vad är Neopren respektive Nitrilgummi som Impellrar tillverkas av för material?

Vad är Neopren respektive Nitrilgummi som Impellrar tillverkas av för material? Och vad har det för inverkan på livslängden?

Noprengummi är ett syntetiskt framställt gummimaterial som också kallas för Kloroprengummi och förkortas CR (CloroprenRubber).

Neoprengummi har en mycket stor elasticitet, är slitstarkt och klarar höga temperaturförändringar. Neoprengummi utvecklades under 1930talet och eftersom det är vattentätt är det idag populärt inom olika vattensporter till bland annat våtdräkter, handskar, stövlar och liknande produkter där man vill behålla värmen.

Neopren används till Impellrar för massor av applikationer, bland annat:

Impellrar för inombordare och används till alla typer av motorer, såväl bensin som dieselmotorer.

Impellrar i utombordare.

Impellrar i länspumpar som enbart pumpar vatten.

Impellrar till ismaskiner för ishockeyarenor.

 

Nitrilgummi har en väldigt hög beständighet mot dom vanligaste på marknaden förekommande bränslena och oljor som till exempel bensin. Just Nitrilgummi har bra egenskaper för att användas till exempelvis tätningar, o-ringar, impellrar och lliknande produkter på grund av sina goda mekaniska egenskaper.

Nitril används till Impellrar som arbetar med med till exempel.

Impellrar som används i oljebytarpumpar.

Impellrar som används till slutna kylsystem för till exempel kölkylningar där man har ett glykolfyllt system så att Impellerna arbetar i varmt glykolvatten.

Impellrar som används i toalettsystem i båtar.

Impellrar till talettömningssystem för att tömma toalettankar från båtar i hamnar.

Impellrar i länssystem som pumpar oljeblandat vatten mm.

 

Livslängd på Impellrar.

Oavsett material i Impellern så beror livslängden på flera olika parametrar och händelser.

En impellers livslängd beror på hur ser driftsituationen ut? Hur ser rörsystemet ut? Hur ser temperaturförhållandena ut?

En impeller som arbetar mycket som till exempel i en kylvattenpump i en passagerarbåt, lotsbåt eller liknande som går i princip dagligen kommer att kunna gå dom timmar som tillverkaren av motorn satt till exempel 1500timmar utan problem om den inte får problem med is i ett sjövattenintag så den går varm och går sönder av den anledningen. Om samma typ av motor sitter i en reservanläggning eller kanske en fritidsbåt som inte går så många timmar och kanske bara några månader på sommaren så kommer inte Impellern att hålla lika många drifttimmar. Det som gör att Impellern slits är att den sitter hopklämd och inte byter läge så att vingarna får sträcka ut sig och då kommer tillslut vingarna att gå av. Detta gör att man bör byta Impeller enligt motortillverkarens rekommendationer på till exempel 1500timmar eller 1gång per år, det som först inträffar.

En impeller som går mycket, kan må bra av detta men arbetar den tillika i ett högtemperatursystem där man till exempel har en kylslinga under båten och denna har glykolinblandning så uppstår även andra påfrestningar på impellern. Därför måste man ha koll på om det är en vanlig Neopren eller om det skall vara en Nitril man behöver använda, dock så är Neopren den vanligast förekommande så länge det är sjövatten Impellern skall pumpa.

Om kylsystemet är långt och krokigt som det ofta kan vara i en arbetsbåt eller bogserbåt kan man behöva kolla över slitdelarna oftare än i en mindre båt, för har man otur har man ett högt mottryck på sugsidan som gör att impellrarna slits av detta. Det man kan göra om man får problem här är att byta höjd på kammen i pumpen, detta är något som en fritidsbåtsägare sällan behöver fundera över för där har en tillverkar räknat på alla systemdelar med kamhöjd osv. Men bland yrkespersoner händer det att vi har sänkt kamhöjden med bibehållen kylning men även att Impellrarna håller mycket längre men detta är en lite vetenskap som yrkesmannen tillsammans med Impeller.se kan räkna och testa sig fram till.

//Impeller.se Crew